Thursday, May 13, 2010

Kenapa Iman?

Iman? Mmg menimbulkan kontroversi di kalangan mereka2 yg blh communicate live dgn saya. Pompuan tp nama Iman cam laki. Ala, it's not a big matter what... anak saya, sukati saya la kn? Tapi x pela, biar sy ceritakan kisah sebenarnya ye:-

Semasa study dlu, 1 of my friend (Afrah - from Yemen) suggest me the name. Afrah ni x mcm foreigner lain. Sllu foreigner yg ambil kesempatan dri kita, tp Afrah, dia yg byk tlg sy, dlm kehidupan peribadi mahupun dalam masalah research sy. Masa saya di rumahnya utk study, kami borak2 la juga pasal hal lain. Nanti klu saya dh kawin & dpt anak dia suh letak nama ni - Iman. Masa tu sy blm kawin pn lagi. Sy tnya lagi kalau anak perempuan lak? Dia kata nama ni universal, laki blh, pompuan pn blh dan the most important is....makna dia mmg dah lengkap (believe), xyah tambah2 Nur ke ape ke. 

Tapi betullah telahan saya, bila ckp je nk letak nama ni, terus dibangkang, dipersoal dan diejek2 cam nama lelaki. So, nak x nak, tmbh je la nama keturunan dia & letak nama Nurul gak supaya ada bunyi pompuan. Ikut ati, cukupla Iman, x nak pepanjang berjela, nti panggil pendek gak. Itupun boleh lagi disalah sebut jadi Aiman...apela, Aiman tu cousin Iman la. Klu keras sgt lidah nk sebut, cuba sebut Rukun Iman, blh x? Rukun Iman ada berapa tahu x? Bukannya sy letak nama org putih smpi susah bebenar nk sebutnya. Letak nama Arnold Shwarzeneger ke, Elizabeth Taylor ke baru tau....hehehe

Bebelan x puas ati :- Susah kalau jenis yg ikut adat je tp x tau syirik ke x ke....benda2 tu yg dibekalkan kepada anak2. Syariat entah ke mana....x kisah klu x praktik, yg ptg, anak2 praktik adat (x sure pn adat tu asalnya adat Hindu ke Buddha ke).

2 Orang Membebel Kat Saya Di sini:

leeza said...

masyarakat kita skrng ni memang..semua nk ikut adat..pdhal agama tak larang pun..adat pula yg lebih..pasal nama,kita mmg disuruh ltk nm baik-baik kat anak2..tp bila dh ltk..mcm2 plak dpersoalkan..pastu pggaln mesti ke lain..nm bkn main sedap ++ ngn maksud pun sdp..tp diglamerkn plak..aii..cik leeza pun dh membebel..(geram2 bab ni sbb ank ai pun alami mslh yg sama)..

Umi_Iman said...

Hmmm tula, baik letak pendek2, panggil penuh maksud pn lengkap...letak pepanjang x panggil penuh pn. Gelaran pangkat kt dunia je...tp itulah yg dititikberatkan. Biarlah dlm BOC tls nama pjg tp bila org tnya nama anak saya jwb iman je...

My Love Story

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Mari Mengalunkan Zikir...Tenangnya

Related Posts with Thumbnails